tisdag 22 januari 2013

Semlor recept!

Då var det dags för Semlor i mitt hem!
Jag tycker Semlor är så speciella. Man äter den precis som Lussebullar bara under en kort tid på året vilket gör att man saknar dem och uppskattar dem extra mycket. Semlor äts på olika sätt och har många namn. En del och även jag säger Semlor andra kallar dem fastlagsbulle, fettisdagbulle eller om man äter dem doppade i varm mjölk kallas dem hetvägg.

Eftersom jag inte gillar kardemumma allt för mycket brukar jag i mina Semlor ha i ytterst lite kardemumma och istället ha i vaniljpulver.



Semlor recept



Detta recept ger ca 12-15 Semlor

Du behöver till bullarna:

  • 25 g jäst för söta degar
  • 75 gr osaltatsmör (om jag har i saltatsmör då brukar jag utesluta saltet i receptet) 
  • 2,5 dl mjölk
  • 1 krm salt
  • ca 0,5 dl socker
  • 6-6,5 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk kardemumma (ibland mindre)
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 1 ägg till pensling
Du behöver till fyllningen:
  • 350 g mandelmassa till fyllningen
  • 50 g mandelmassa till grädden
  • 3 dl vispgrädde
  • Florsocker att sikta på Semlorna
  • Ca 0,5-1 dl mjölk
Gör så här:
  1. Smula jästen i en bunke
  2. Smält smöret i en kastrull
  3. Tillsätt mjölken i smöret och värm till 37 grader (fingervarmt)
  4. Tillsätt smöret och mjölken till jästen lite i taget medan du rör om
  5. Tillsätt resten av ingredienserna, salt om du ha osaltat smör, kardemumma, vaniljpulver, vetemjöl och socker
  6. Arbeta ihop degen så den blir smidig och släpper från skålens kanter
  7. Låt jäsa på ett varmt ställe under duk i 40 minuter
  8. Baka ut varje bulle och lägg på plåt med bakplåtspapper
  9. Låt bullarna jäsa igen under duk i 40 minuter
  10. Pensla varje Semla
  11. Grädda i mitten av ugnen i 200-225 grader i ca 10 minuter.
  12. Låt bullarna svalna under duk
  13. Riv mandelmassan i en bunke tillsätt lite mjölk i taget och rör om tills du får en jämn smet
  14. Vispa vispgrädden
  15. Skär av ett lock på varje Semla
  16. Gröp ur ett hål i varje Semla
  17. Fyll med mandelmassa blandningen
  18. Spritsa grädde ovan på och lägg på locket
  19. Avsluta med att sikta lite florsocker på varje Semla



Semlor recept

Semlor recept


Smaklig måltid!


2 kommentarer :