onsdag 26 juni 2013

Rice Krispies treat modellering och recept!

Idag testade jag att modellera med Rice Krispies treat för första gången.
Förutom att det var en riktig kladdig och kletig lek så är jag nöjd. Jag har annars bara gjort Rice Krispies kakor innan.
Jag börjar förbereda en ett års tårta som jag ska göra om två veckor. Den här dekorationen kommer inte ätas så det är ok att göra den så här långt innan. Vill man äta dekorationerna ska de inte göras tidigare än tre dagar innan.
Vad tårtan ska föreställa tänker jag ännu inte avslöja :) Det kommer om ett par dagar.


För att göra Rice Krispies treat böhöver du:
  • 1 msk osaltat smör
  • 100 gram marshmallows
  • 5 dl Rice Krispies (puffat ris)


1. Börja med att smälta smöret i en kastrull.





2. Tillsätt marshmallows och rör om tills den har smält helt.







3. Ta av kastrullen från plattan och rör ner Rice Krispies och rör om.






4. Det är nu det kladdiga börjar då du ska forma önskat föremål. Blöt händerna innan du börjar forma så går det lättare. Jag brukar ha en skål med vatten som jag doppar händerna i när det börjar bli för kladdigt.



(Om Rice Krispies treaten svalnar och blir svår arbetad kan du värma den i mikron några sekunder så den blir lätt arbetad igen).

Tips! Om dekorationen ska ätas kan du smaksätta Rice Krispies treaten med ex hackad choklad, frukt, nötter eller vad önskas. Du kan även ha i några droppar karamellfärg i marshmallow om du vill färga din Rice Krispies treat.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar