lördag 15 november 2014

Steg för steg på sko i sockerpasta!

Barntårtor är så roliga och så söta att göra. Många vill ha barnskor på sina tårtor till sina barn. Dessa kan göras i så många olika varianter, färger och stilar.
Jag har gjort en steg för steg beskrivning på hur jag gör mina barnskor. Mallen nedan som jag har gjort är på ett A4 papper och skorna blir ca 8 cm långa.





1. Börja med att skära ut alla skodelar från mallen ovan så att ser ut som Bild 1. För att göra två skor behöver du skära ut höger och vänster sula. De andra delarna behöver du två stycken av. Om du vill ha tådelen som på min sko i en annan färg kan du skära ut den senare i steg 13.





2. Gör stygn på Skodelen (del 2) som bilden nedan visar Bild 2. Lättast är det att göra med ett cutting wheel verktyg. Har du inte ett sådant går det bra att göra stygn med en knivspetts eller liknande verktyg.



3. Om man behöver göra små hål i sockerpasta kan man ta en tyll med ett hål i och stansa ut i sockerpastan. Bild 3.



4. Stansa nu ut tre hål på varje sida av skodelen som Bild 4 och Bild 5 visar.



5. Hålen ska sitta som på Bild 5. Dessa hål kommer sedan vara hålen där skosnöret ska sitta.



6. Lägg en ovalformad bit av sockerpasta på sulan (del 1). Se Bild 2. Färg spelar ingen roll då denna inte kommer synas senare.



7. Ta nu Framdelen (del 4) och fäst den med ätbartlim eller vatten på sulan som du ser på Bild 7 nedan.



8. Sätt en bit papper/ bomull eller liknade under flärpen i skon så att den kommer torka i en upprätt position som på Bild 8.



9. Nu ä det dags att fästa skodelen (del 2) på sulan (del 1). Bild 9.



10. Nu ska kan du ta lite papper/bomull etc inne i skon tills den torkar rätt. Bild 10.



11. Gör nu ett långt skosnöre av vit sockerpasta. Rulla sockerpastan till en ca 15-18 cm lång ca 0,2 mm tunn korv. Bild 11.



12. Trä skosnöret igenom hålen som du gjorde i skodelen under steg 4 och 5. Bild 12.



13. Om du vill ha tådelen (del 3) som jag i vitt som jag har på min sko ska du skära ut den enligt mallen i vit sockerpasta. Bild 1.



14. För att göra ett mönster i tådelen trycker du nu till med en mönstermatta på tådelen som Bild 14 visar. 



15. Så här ville jag få mitt mönster på tådelen. Bild 15. Jag gjorde samma mönster i delen som heter Bakreflärp (del 5) och på långasuldelen (del 6).



16. Nu fäster du tådelen och bakreflärpen med vatten eller ätbartlim som Bild 16 visar.
Jag gjorde även en liten rosett som jag fäste på skons övre del. En steg för steg beskrivning på hur du gör rosetten hittar ni här.



17. Fäst nu även den långa suldelen runt skon Bild 17. Klart!






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar