fredag 12 december 2014

Julkalender Lucka 12


 

Glūhwein eller på mitt sätt "Grzane wino"

I Lucka 7 skrev jag om Vittvinsglögg som en perfekt att värma sig med en vinterdag.
Idag blir det en annan variant av värmande dryck som är perfekt för en fredagkväll.
I Sverige kallar man denna dryck Glūhwein som kommer från Tyskan. Den svenska varianten på vinglögg. Jag däremot som har mina rötter i Polen kallar drycken för Grzane Wino eller Grzaniec. 
Jag tycker att den skiller sig mycket från glögg då glögg är mycket sötare i smaken.
Personligen tycker ja att den slår glögg med hästlängder.



Så här gör du din egen Grzane wino räcker till 4-5 glas

Du behöver:
  • 500 ml torrt eller halvtort vin.
  • Glöggkrydda (recept på min egen hittar ni här)
  • 4-5 skivor apelsin
  • 4-5 skivor äpple
  • Ca 10 st hela nejlikokärnor
  • Apelsinskal från en halv apelsin
  • 4-5 kanelstänger
  • Socker om du vill ha en sötare dryck
  1. Tvätta apelsinen och äpplet noga.
  2. Häll vinet i en kastrull och värme försiktigt. Vinet får inte börja koka.
  3. Lägg i kryddblandningen och apelsinskalet i vinet medan den värms.
  4. Lägg i nejlikor, apelsinskiva, äppelskiva och kanelstång i ett värmetåligt glas.
  5. Häll över det varma vinet i glasen och njut av smaken.
Tips! Vill du ha vinet sötare kan du ha i mer socker.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar