måndag 31 december 2012

Cake Pops recept!

Jag brukar göra mina Cake pops på olika sätt men idag tänkte jag beskriva receptet på Cake popsen som jag gjorde till nyår! Receptet är väldigt enkelt och smakar väldigt gott och man kan egentligen byta ut ingredienserna efter egen smak.



Du behöver:


  • 1 paket  Oreo kakor (Ballerina eller vad man tycker är gott fungerar lika bra)
  • Ca 100 g Nutella (Jag valde Nutella men philadelphiaost eller annat med samma konsistens fungerar bra det med)
  • Cake pops pinnar, sugrör eller grillpinnar
  • choklad efter smak (vit eller mörk) alternativt kan man ta Candy melts


1. Börja med att smula kakorna i en matberedare.





2. Blanda i Nutellan och rör noga tills allt har blandats väl och du får en smet som blir ganska fast.


3. Rulla smeten till bollar men se till att inte göra för stora då de lätt ramlar av pinnen. Jag brukar göra lite mindre än en femkrona. De blir större när man har doppat dem i choklad.



4. När bollarna är klara smält chokladen och doppa ca 1 cm av pinnen i den. Peta in pinnen i bollen. (Chokladen på pinnen fungerar som lim).



5. Ställ alla Cake popsen i frysen i ca 30-60 min.

6. Smällt resten av chokladen strax innan du ska ta ut Cake popsen ur frysen. Doppa Cake popsen i den smällta chokladen. Låt Chokladen droppa av.


7. När chokladen har stelnat en aning så kan du dekorera efter önskemål.

Cake pops
Man kan dekorera efter egna önskemål och för att piffa
upp Cake popsen ännu mer kan man knyta
en rosett på varje pinne!




1 kommentar :