tisdag 25 december 2012

Julens godsaker!


 Dags att vila i allt ätande och skriva lite. I mitt hem brukar vi ha en traditionell Polsk jul. Med Polsk jul menas minst tolv rätter, en extra platsdukad vid matbordet, inga kötträtter utan framför allt fisk av olika slag och tillagat på massa sätt, kål och svamp och massor av bakverk och sötsaker. Jag älskar polsk julmat. Vi äter det mesta av den bara under julen och ingen annan dag på året. Sötsakerna äter man under de flesta högtider i polen. Under det polska julfirandet sker praktiskt taget allting vid bordet. I tre dagar är det bara mat och annat gott som gäller :)

I framtiden ska jag lära mig att baka de polska bakverken men den utmaningen ska jag vänta med ett tag.
Översta bilden visar en del av godsakerna som brukar finnas på det polska juldessert bordet. Dessa är dock inte bakade av mig men jag var tvungen att visa mina framtida utmaningar (speciellt vallmokakan).
De två nedersta bilderna är julgodis som jag gjorde i år. Recept på mina apelsinchokladrullar, hur man gör dessa hittar ni HÄR.

Polska Julkakor
Ej bakade av mig:
Längst upp vänster: Polskvaniljkaka
Längst upp höger: Keks som är en kaka med torkad frukt och nötter
Längst ned: Polsk vallmokaka (min favorit)

Julgodis
Marsipan bollar doppade i choklad, apelsinchokladrullar och marsipantomtar

Julgodis
Lägg till bildMarsipan bollar doppade i choklad, apelsinchokladrullar och marsipantomtartext


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar