torsdag 21 mars 2013

Mazurek En Polsk traditionell kaka

Denna kaka anses vara en traditionell Polska kaka som äts till påsk. Denna finns i många olika former och smaker. 
Mazurek symboliserar en sorts belöning efter den 40 dagar långa fastan som förr fanns i Polen (I vissa hem fastar man än idag).
Mazureks styrka som bakverk är att den är så olika från hem till hem. En Mazurek är inte den andra lik. Mazurek är som ett visitkort och konstverk för varje person som bakar denna. 
Den vanligaste sorten innehåller smuldeg, mandel, nötter, och marmelad. Väldigt vanligt är också att använda kokt kondenseradmjölk (Dulce de leche).
Ja denna kaka görs på olika sätt i alla Polska hem. googlar ni Mazurek recept så får ni se att det finns oändligt med bilder på alla konstverk.

Mazurek en polsk traditionell kaka


Detta är min version av kakan. Den första Mazurek som jag någonsin har gjort.
Min deg består av två rektangulära bitar smuldeg med lite mandel och valnötter i.
Mellan varje lager hade jag aprikosmarmelad med små aprikosbitar i.
Jag dekorerade kakan med Dulce de leche, torkad frukt och choklad.


Mazurek en polsk traditionell kaka





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar