måndag 11 mars 2013

Recept på Dulce de leche

Enda sedan jag har varit liten har Dulce de leche varit en av mina favoriter. I Polen där jag ursprungligen kommer ifrån använder man Dulce de leche till mycket. Jag kommer ihåg när jag var liten och var på semester i Polen så brukade jag alltid köpa hem kondenseradmjölk hem till Sverige som jag sedan kokade till Dulce de leche (på den tiden var det inte lätt att hitta kondenserad mjälk i Sverige).
Jag brukade även köpa hem något som liknade Dulce de leche i smaken. Man köpte den på tub och som barn älskade jag att äta massan direkt ur tuben, mums.
Några år sedan fanns det glass med Dulce de leche smak i Polen. ÅÅÅÅÅ vad jag älskade den glassen.
Det är därför jag idag tänkte beskriva hur jag gör mine egen Dulce de leche av sötad kondenseradmjölk.
Idag har finns kondenseradmjölk att köpa på de flesta affärer. Finns i olika märken.

Recept på Dulce de leche


Du behöver:

  • 1 burk sötad kondenseradmjölk
  • 1 kastrull, inte mindre än 2,5 liter
  • Vatten
  • Tålamod. Detta har jag för lite av, jag vill ha allt klart NU :)
  1. Börja med att riva av etiketten på burken
  2. Ställ burken med den kondenserademjölken i kastrullen och fyll kastrullen med vatten så att den täcker burken.
  3. Låt sedan burken koka i kastrullen i ca 3 timmar. det går att koka kortare tid men då blir konsistensen lösare och färgen ljusare.
  4. När burken har kokat i 3 timmar låter du den svalna helt innan du öppnar (Risken är att du bränner dig på den väldigt varma Dulce de lechen om du öppnar för tidigt).
  5. Öppna burken och njuuuut.
OBS! Det är viktigt att burken är täckt med vatten under hela koktiden. Annars är risken att burken exploderar. Så var noga med att fylla på kastrullen med vatten under dessa tre timmar.


Recept på Dulce de leche

Recept på Dulce de leche

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar