onsdag 25 september 2013

Kladdkaka med marshmallows!

För några dagar sedan bakade jag en kladdkaka med marshmallows. Så gott!
Jag älskar kladdkaka.
Jag minns när jag var liten och rätt nyanländ till Sverige från Polen. Min mamma skulle baka och trots att hon kämpade och gjorde precis som i receptet fick hon inte till det. Hon hade kakan i ugnen hur länge som helst och den var hela tiden rå i mitten (trodde hon). Tänk så tokigt det kan bli ibland. Det är så kul att kladdkaka får mig alltid att tänka på den situationen :)

Min älskade mamma :)

Kladdkaka recept


Du behöver:

Temperatur: 200 grader

  • 150 g smör
  • 100 g mörk choklad 
  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 nypa salt
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl kakao
  • 1 dl marshmallows

1. Smält smöret i en kastrull.
2. Dela chokladen i mindre bitar och tillsätt i det smälta smöret.
3. Rör om till chokladen har smällt helt.
4. Vispa ägg och socker.
5. Blanda i mjöl,bakpulver, kakao och salt i äggsmeten.
6. När allt är blandat häll i smör och choklad blandningen i mjölsmeten.
7. Häll till sist i marshmallowsen och rör försiktigt om i smeten så att allt blandas.
8. Häll smeten i en smörjd form och grädda i ugnen 12-15 minuter.


Kladdkaka recept

Kladdkaka recept

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar