torsdag 16 januari 2014

Recept på annorlunda Prinssestårta

Igår gjorde jag en tårta till en av mina kollegor! Tårtan var en prinsesstårta med ett lite annorlunda utseende.
Min kollega Linda beställde tårtan till sitt kusinbarn som fyller 7.
Adrian som 7-åringen heter önskade sig en svart tårta med en döskalle på och Linda önskade att tårtan skulle smaka som en Prinsesstårta.

Döskalletårta!


Texten gjorde jag i sockerpasta och resten var marsipan. Sedan dekorerade jag lite med sockerkulor, målade med ätbarfärg och penslade på guldskimmer.

Som jag skrev ovan var tårtan en prinsesstårta så fyllningen var hallon, vaniljkräm och grädde.

För att göra prinsesstårta behöver du:
(räcker till 10 bitars tårta)

  • 300 g hallon eller burk hallonsylt:
  • Vaniljkräm (recept kommer)
  • 4 dl grädde
  1. Fyll det nedersta lagret av tårtan med Hallonen eller hallonsylten.
  2. Lägg på ett lager vaniljkräm (hälften av vaniljkrämen).
  3. Lägg på mittersta lagret av tårtbotten.
  4. Lägg på hallonen eller sylten igen.
  5. Vispa grädde.
  6. Blanda i hälften av grädden i den resterande vaniljkrämen.
  7. Lägg på vanilj/grädd- blandningen det översta lagret av tårtan och lägg på den sista biten av tårtbotten.
  8. Spackla till sist tårtan med grädde.

Döskalletårta!

Födelsedagstårta

Prinsesstårta recept

Prinsesstårta recept


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar