lördag 15 mars 2014

"Faworki"


Hej!
Den senaste tiden har jag haft extremt mycket att göra både i jobbet och privat och till på köpet har jag åkt på en otrolig vårtrötthet.
Helt galet på att man kan bli så seg och omotiverad. Jag har i alla fall börjat med trädgårdsarbetet så att det blir bra skörd i år.
För att få mig själv ut ur vårtröttheten har jag köpt mig ett nytt blommigt förkläde som får pigga upp mig :)
För att inviga förklädet fick jag för mig att göra "Faworki" som är Polska friterade kakor. Jag fick lära mig några dagar sedan att det finns ett svenskt namn på liknande kakor som är "Klenäter" Tack @madzinska för informationen. Man kan säga att Faworki och Klenäter görs på sama sätt men smaksätts olika. 
Jag har inte gjort Faworki på säkert tolv år så det var extra nervöst att göra dessa men de lyckades nog ganska bra då min sambo åt en efter en.


Faworki/Kläneter

Faworki/Kläneter

Faworki/Kläneter



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar