fredag 11 april 2014

Påsk Cake pops!

I år blir det inte lika mycket Påsk pyssel i mitt kök som det brukar vara. Men lite har det redan hunnit bli och lite mer ska jag se till att hinna med.
Förra året gjorde jag bland annat Cake pops som jag sedan vann en Pop Cake maskin med från @c3scandinavianlifestyle. Ni hittar min fina Pop Cake maskin i mitt tidigare inlägg.

Påsk Cake pops


Jag gjorde mina Cake pops i tre former Påskägg, Påskkyckling och Påskhare. Det var så himla roligt attt göra dessa Cake pops. 
Jag måste erkänna att jag inte minns vilken smak det var på dessa Cake pops. Recept på Cake pops hittar ni här.
Kycklingarna och hararna gjorde jag en stor degkula som jag sedan formade till en kropp. Jag gjorde alltså inte två kulor som jag satte ihop till en kropp utan allt var sammanhängande. 
Jag doppade alla Cake pops i vit och gul Candy melts och dekorerade med socker massa.

Recept på Cake pops med hallonsmak. (Du kan skippa smaksättningen eller välja smak efter egna önskemål)
Fler varianter på Cake pops hittar ni under recept.

  • 3-4 dl sockerkaks smulor (Jag brukar smula och frysa in om jag bakar sockerkaka , muffins eller tårtbotten om det blir något över )
  • 50-70 g Philadelphiaost
  • Några droppar hallonessens
  • Cake pops pinnar, grillpinnar eller sugrör i papper
  • Candy melts



  1. Börja med att smula sockerkakan i en bunke. 
  2. Blanda Philadelphiaosten tillsammans med lite florsocker, mängden på florsocker beror på hur sött du vill ha.
  3. Tillsätt 2-3 droppar hallonessens i Philadelphiablandningen.
  4. Tillsätt lite Philadelphiablandning i taget till smulorna och blanda (degen ska bli lite kladdig och fast men inte för blöt.
  5. Rulla smeten till bollar (stora som femkronor).
  6. Sätt in dem i frysen på 5-10 min. 
  7. Under tiden som bollarna står kallt kan du smälta lite Candy melts. 
  8. Doppa ca 1 cm av cake pops pinnen i de smälta Candy meltsen.
  9. Peta in pinnen i bollen. Gör så på alla bollarna.
  10. Låt stå i kylen i ca 5 min eller tills Candy meltsen på cake pops pinne har stelnat helt. 
  11. Smält resten av candy meltsen och doppa varje Cake pops i Candy meltsen.
  12. Gör så med alla cake popsen. Låt Candy meltsen på alla Cake popsen stelna i kylen. Jag brukar låta mina Cake pops stå i ett glas med socker i kylen.
  13. Dekorera efter önskemål. 
Påsk Cake pops

Påsk Cake pops

Påsk Cake pops


2 kommentarer :