måndag 30 juni 2014

Recept på Marängtårta

Hej kära vänner! Jag har fått önskemål om att dela med mig av receptet på  en marängtårtan som jag gjorde att tag sedan. Den tårtan gjordes i tidsbrist så fyllningen fuskade jag med.
Jag fyllde den med Ekströms mango och passionsfruktsmousse som man köpa i matbutikerna. Den är super god och ett ta alternativ att fylla tårtan med om man absolut inte hinner med.
Har jag inte tidsbrist brukar jag göra denna passionsfruksfyllning.

Marängtårta

Marängtårta


Fyllning:

  • Ekströms Mango och passionsfruktsmousse eller Passionsfruktsfyllning en ovan.
  • Lime curd
Garnering: 
  • Gröna Vindruvor
  • Jordgubbar
  • Passionsfrukt
  • Physalis
  • Flingor av ätbart guld

Chokladganache:
  • 200g mörk choklad
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 msk osaltat smör
  1. Smält smöret i en kastrull i grädden.
  2. Hacka chokladen och tillsätt i det smälta smöret och grädden och rör om tills allt har smält.
  3. Låt inte koka utan håll allting varmt.
  4. Ställ undan och låt svalna lite.


Marängbotten:

  • 4 st äggvitor
  • 3 dl strösocker
  • 2 tsk citronsaft
  • 2 msk maizena majsstärkelse
  1. Värm ugnen till 150 grader
  2. Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en glas eller metallskål. Du ser att har vispat klart när du kan vända skålen upp och ned utan att skummet börjar rinna ut.
  3. Tillsätt citronsaften och sockret lite i taget under kraftig vispning. Vispa tills du ser att marängen börjar få toppar och börjar bli glansig.
  4. Sikta försiktigt ner maizenan och vänd försiktigt ner den med en slickepott.
  5. Bred försiktigt ut marängen på ett bakpapper i två cirklar. Du behöver inte göra det snyggt och rakt. De är det som ger charm till tårtan. ( Vill du få den jämn är det bara att spritsa den i en spiral på bakpappret.
  6. Dra ner ungs värmen till 120 grader. Grädda marängen i nedre delen av ugnen i ca 1 timme och 15 min.

  1. Efter att marängen har svalnat helt täcker du nedersta laget med lemon curd.
  2. Spritsa sedan ut passionsfruktsmoussen på lemon curden.
  3. Lägg på översta marängen.
  4. Nu när Chokladganachen har svalnat lite ställer du försiktigt på den på marängen. Jag brukar hälla på den med sked så att jag har koll på vart ganachen rinner ner. ( Jag tycker det är snyggare när den rinner ner på kanterna). 
  5. Låt stå en stund så att chokladen stelnar till lite. 
  6. Dekorera med frukten och strö över ätbara guldet om du har sådan.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar