fredag 3 oktober 2014

Bak och Chokladfestivalen och Glutenfri bakning

Igår var det äntligen dags för Bak och Chokladfestivalen.
Jag började att gå runt och kika i alla montrar och passade på att smaka på massa choklad och shoppa lite.

Kvällen avslutades med en jätte trevlig bloggträff där vi fick träffa super gulliga tjejerna Jessica Frej och Maria Blohm som nyligen har gett ut sin andra bok om glutenfri bakning som heter "Nytt fikabröd".

Maria och Jessica berättar om glutenfri bakning

Vi var en grupp på fem bloggare Fredrik från Fredriks fika, Maria från Made by mary, Nilla från Nillas kitchen, Annelie från Blomster och bakverk och jag.
Vi fick en presentation av tjejerna och sedan fick vi baka tre sorters kakor från deras bok.



Jag har ingen stor erfarenhet av att baka glutenfritt men jag lovar att de här kakorna var något över förväntan och har inspirerat mig att börja baka mer glutenfritt. Hur goda som helst. Nu längtar jag bara till nästa lediga dag så jag kan pröva fler recept från "Nytt fikabröd".

Fredrik och Maria poserade glatt medan de bakade jätte goda Cookies

Annelie jobbar på med sina Chokladsnittar 

Jag tror att gräddningen går bättre när man stirrar in i Ugnen

Nilla jobbar på för fullt med Hallongrottorna





Vi fick dela med oss av receptet från "Nytt fikabröd" på Hallongrottor.



Till 25 Hallongrottor behöver du:

  • 120 g Mandelmjöl
  • 2 tsk Vaniljsocker
  • 50 g Strösocker
  • 100 g Smör, rumsvarmt
  • 100 g Maizena 
  • 30 g Majsmjöl
  • 50 g Hallonsylt
  • Små kakformar av papper eller metall
  1. Värm ugnen till 200 grader.
  2. Blanda samtliga ingredienser utom sylten till en deg.
  3. Dela degen i 25 lika stora bitar.
  4. Rulla varje bit till en boll, lägg en boll i varje form och placera på en plåt.
  5. Tryck en liten grop i varje boll.
  6. Lägg en liten klick sylt i varje hål. 
  7. Grädda i ugnen i ca 10 minuter.


Tack till er som gjorde min kväll :)





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar