fredag 18 december 2015

Recept på Ferrero Rocher

Hej.
För mig är julen förknippad med fint godis och ljuvliga bakverk.
Ferrero Rocher tillhör ett av dessa goda lyxiga sötsakerna som tillhör favoriterna här hemma.
Jag har länge funderat på hur man ska få de hemmagjorda att påminna om orginalna så mycket som möjligt. Smakerna är inga problem jag har fått dem som jag vill ha det. Och lösningen för skalet inuti har jag också löst men till det behövs en Pop Cake maker.
Klurar ni ut något alternativ får ni gärna Maila mig. Men ha ni en Pop Cake maker så testa dessa gar fått beröm för smaken. Om ni inte har en så går det att gå tag på dessa till en billig peng.



Detta behöver du för att göra min variant räcker till ca 12 st Ferrero Rocher:


Våfflan/rånet:



Popcake maker. På Bild nedan (eller något annat som kan forma bollar det är här jag har haft svårt att tanka ut alternativ)






  • 1 Ägg
  • 40 g Smör
  • 45g Vetemjöl
  • 40 g Strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0,5 Bakpulver

  • 2 dl Hasselnötter
  • 100 g ljus choklad
  • 1,5-2 dl Nutella


  1. Rosta hasselnötterna i ugnen på 180 grader i 5-6 minuter.
  2. Lägg nötterna i en köksduk när de har svalnat och gnid duken så att skalet lossnar.
  3. Lägg åt sidan 12-13 hela nötter hacka resten ganska smått.
  4. Börja med våfflan. Smält smöret och låt svalna.
  5. Vispa ägget.
  6. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda väl.
  7. Ta lite mer än en halv tsk av smeten och häll i cakepop makern. Se till att bre ut smeten noga på kanterna. Du får smeta ut smeten på varje boll ett par gånger då smeten rinner ner lite under tiden som den gräddas (jag upprepade ca 2 gånger, ta inte mer smet utan smeta ut det som har runnit ner).
  8. När du har gjort halvklot av all smet bör du få ca 24 st halvrunda våfflor/rån.
  9. Låt allt svalna och stelna så kloten blir hårda.
  10. Fyll varje rånhalva med en sked Nutella som Bild 1 visar.
  11. Lägg 1 hel nöt i hälften av de fyllda rånen som Bild 2 visar.
  12. Smält 2-4 bitar choklad och smörj kanten av rånet som på Bild 3.
  13. Sätt ihop två halvor och låt chokladen stelna så att halvorna sitter ihop och bildar en kula. Bild 4.
  14. Smält resten av chokladen när bollarna har stelnat.
  15. När chokladen är helt smält tillsätt de hackade nötterna.
  16. Doppa varje kula och låt chokladen stelna helt. Bild 5.
  17. Om du vill kan du linda.in varje boll i guldpapper.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar