fredag 21 oktober 2016

DIY på Babyvantar med tumme

När jag för ca två veckorsedan blev illa tvungen att inse att hösten är här sydde jag ett par tumvantar till lilla V. Ritade först av hans hand på ett papper Och sedan ritade jag upp ett mönster efter hans storlek.
Vantarna fodrade jag med mjukt Minky tyg som jag bara älskar.



1. Börja med att rita av handen och klipp ut en mall Bild 1.




2. Rita nu av baksidan av vanten från den mallen du just ritade. Bild 2 (Jag har valt att kalla den biten för bit c).




3. Rita nu av tym delen som ska se ut som Bild 3. Nedre delen (den raka) ska passa ihop med nedre delen från del C. Tummen ska sluta strax över mitten av del C. Denna del kallade jag Del A




4.  Rita nu av den rundade delen av del C men ändra den så den får en tumme istället för den raka delen. Tum delen ska var lika lång som tummen du gjorde innan på Del A. Denna del har jag valt att kalla Del B.




5. Nu ska du rita av alla delarna 2 St av varje. Tänk på att den ena delen ska vara spegelvänd. Ska du fodra vanten som jag gjorde med Minky klipper du ut även delarna i fodret.

Nu är det dags att sy ihop delarna. Börja med att sy ihop Del A med Del B (räta mot räta) som den turkosa markeringen pp Bild 5 visar.




6.När du har sytt ihop delarna i punkt 5 kan du veckla upp tygbitarna så de ser ut som på Bild 6.




7. Lägg sedan Del 3 under Del A och B och sy rät mot rät som den blå markeringen visar.
Du gör precis likadant med fodret.



8. När du har sytt båda vantarna och båda fodret väner du vanten rät( ej fodret) och stoppar in fodret avig mot avig i vanten.


9. I mitt fall klippte jag ut en mudd som var ca 1,5 cm kortare ändan omkrets. På höjden gjorde jag den 3 cm hög när den var vikt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar