tisdag 8 januari 2013

Chocolate chip cookies recept!

Nu har jag jobbat fram ett recept på Chocolate chip cookies som jag vill ha det. Jag tycker om när de är hårda i kanterna och mjuka och sega i mitten. Jag har länge letat efter ett sådant recept men inte hittat något som passar mig. Så jag har modifierat lite olika recept och här delar jag med mig av resultatet!
Jag valde att dekorera alla mina cookies med en texten HOME MADE. Stämpeln har jag köpt på Lagerhaus.

Chocolate chip cookies recept


Det blir ca 16 st av detta recept beroende på hur stora du vill göra

Du behöver:

  • 150 g smör
  • 3 dl socker
  • 2,5 msk sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 2 äggulor
  • 4 dl vetemjöl
  • 1,25 dl kakao
  • 2 tsk bakpulver
  • 150-200 gram valfri choklad (vill man kan man ha i nötter med) Jag hade i Marabou schweizernöt
Chocolate chip cookies recept


Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 150 grader om du har varmluftsugn annars ca 175 grader (varierar från ugn till ugn).
  2. Skär eller krossa chokladen i bitar (jag brukar dela varje chokladruta i mitten)
  3. Smält smöret.
  4. Blanda i socker, sirap och vaniljsocker och blanda/vispa tills du får en fin smet.
  5. Tillsätt ägg och äggulorna och fortsätt att vispa.
  6. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao i en separat bunke och tillsätt i smeten.
  7. Blanda.
  8. Tillsätt den krossade chokladen och blanda (behöver ej vara länge).
  9. Gör bollar av degen och lägg dem på bakplåtspapper och platta till varje boll (jag stämplade alla mina kakor med en stämpel med texten HOME MADE.
  10. Grädda i mitten av ugnen i ca 9-12 minuter (jul längre desto hårdare och mindre sega blir kakorna i mitten).
Chocolate chip cookies recept



Home made stämpel

Hoppas det smakar gott!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar