lördag 5 januari 2013

Biskvier recept!

Idag gjorde jag biskvier. Jag tycker inte om smörkräm med undantag just i chokladbiskvier.
Men jag testade att göra biskvier med smörkräm med jordgubbssmak. Jag hade hoppats på att om jag vispar smöret extra länge och har i mer socker och mer jordgubbar i krämen så kanske jag tycker det är gott. Men antagligen kommer jag inte övertala mig själv att gilla smörkräm och synd är det då jag hade tyckt att det är kul att kunna täcka mina tårtor med smörkräm för att få dem mer stadiga.
Kan man göra fyllning till biskvier av något annat än smörkräm? Jag älskar ju mandelmassa, marsipan och därför botten på biskvier.

Biskvier


Här kommer i alla fall receptet på biskvier.

Mandelbotten:

  • 250 g mandelmassa
  • 2 äggvitor
  • 1 dl strösocker
  1. Börja med att riva mandelmassan
  2. Tillsätt socker och äggvitorna
  3. Vispa till allt är blandat
  4. Klicka ut på bakplåtspapper med en rund sprits
  5. Grädda i ugnen i ca 12-15 minuter i 180 grader
  6. Låt kakorna svalna helt innan du smetar på fyllningen


Jordgubbsfyllning:

  • 250 g rumstempererat smör
  • 1,5-3 dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 äggulor
  • 150 gram jordgubbar
Övrigt:

175 g chiklad (mörk, ljus eller vit är efter egen smak)
  1. Vispa smöret i 15-20 minuter
  2. Tillsätt florsocker och vaniljsocker och fortsätt vispa
  3. När allt har blandats tillsätt äggulorna en i taget
  4. Tillsätt jordgubbarna och fortsätt vispa
  5. Sätt en ordäntlig klick på mandelkakorna och forma 
  6. Ställ kakorna i frysen på 5 minuter
  7. Smält chokladen i en skål
  8. Doppa varje biskvi och låt chokladen droppa av noga
  9. Låt chokladen stelna





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar