tisdag 16 december 2014

Julkalender Lucka 16



Frukt- och nötrulle med smak av choklad.

Så var dags för lucka 16 av Julkalendern.
Idag tänkte jag dela med mig av en av mina super favoriter.
Den här fruktrullen kan jag inte vara utan på julen.





Du behöver: 
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 150 g mörk choklad (jag tycker det ska vara minst 50% kakao) 
  • 1,5 dl torkade frukter (funkar med vad man gillar, jag brukar alltid ha med aprikoser, russin, fikon)
  • 1,5 dl nöt blandning (hasselnötter, valnötter, solrosfrön, cashewnötter etc)
  • Rivetskal av 1/2 eller en hel apelsin (beroende på vad man gillar)

Gör så här:

  1. Koka upp matlagningsgrädden och ta sedan bort kastrullen från värmen. 
  2. Lägg i chokladen i bitar och rör om tills den smälter.
  3. Skär frukt och hacka nötter i småbitar.
  4. Rör ner det rivna apelsinskalet, frukten och nötterna och rör om noga. 
  5. Lägg ut en längd av smeten på plastfolie och rulla in den i folien till en lång korv.
  6. Lägg in i kylen och låt stelna i minst 4 timmar. 
  7. När rullen har stelnat pudra med kakao och skär i bitar. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar