onsdag 30 januari 2013

Chokladrutor recept!

Detta recept använder jag när jag gör chokladrutor i långpanna. Fast sanningen är den att den här gången läste jag bara receptet och min 6 åriga brorsdotter gjorde resten. Hon tycker det är jätte kul att baka och pyssla och när hon fick lite strössel av mig blev det naturligtvis ett måste att baka.
Vi passade på att göra något som gick snabbt och inte var helt för svårt.

chokladrutor


Ugnstemperatur 200 grader
Du behöver:

  • 200 g smör
  • 4 dl socker
  • 5 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 3/4 dl -1 dl kakao
  • 2 dl mjölk


Glasyr:

  • 75 g smör
  • 2 msk vaniljsocker
  • 3 dl florsocker
  • 1/2 dl expresso (det går bra med annat kaffe med)
  • Kokosflingor att strö över kakan
Görkakan:
  1. Lägg bakplåtspapper i långpannan
  2. Smält smöret i en kastrull och låt svalna
  3. Vispa ägg och socker poröst
  4. Sikta vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i ägg och socker smeten
  5. Rör om så att ingredienserna blandas
  6. Häll ut i långpannan
  7. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter
Gör glasyren:
  1. Smält smör
  2. Tillsätt resten av ingredienserna
  3. Blanda väl
  4. Bred ut över den avsvalnande kakan
  5. Dekorera med kokosflingor eller som i fårat fall med strössel.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar