fredag 18 januari 2013

Smulpaj recept!

Jag tänkte dela med mig av ett basrecept för smulpaj som jag brukar använda!
Det här receptet utgår jag alltid i från däremot kan fyllningen vara olika. Jag brukar ibland ändra på receptet men det här är basreceptet.

Detta recept är till en form på 28 cm
Ungstemperatur 200-225 grader

Du behöver:

  • 250 g rumsvarmt smör
  • 6 dl vetemjöl
  • 2 dl socker
  • 5-7 dl frukt/bär
  • lite ströbröd för att bröa formen med (fungerar även med manna gryn)
Gör så här:
  1. Smöra och bröa pajformen.
  2. Blanda smör, socker och mjöl i en bunke tills du får en fin deg. Gör till en kula.
  3. Dela degen i två delar. Lägg in den ena delen av degen i frysen på ca 10-15 min.
  4. Ta den ena degdelen och lägg ut jämt i pajformen
  5. Lägg frukten/bären ovan på degen (om du har frysta bär är det bra att tina dem först och blanda med lite ströbröd eller mannagryn så pajen inte blir rinnande) Om du vill ha pajen mer söt går det bra att blanda bären med socker efter önskemål.
  6. Ta ut degen ur frysen och smula fint på bären. jag brukar för jämnare resultat strö på degen med rivjärn.
  7.  Ställ pajen i ugnen i ca 20 minuter.
Servera med vaniljsås!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar