onsdag 9 januari 2013

Sockerpasta rosor steg för steg beskrivning!

Det finns flera olika sätt man kan göra rosor på och alla hittar säkert sitt sätt. Jag tänkte visa hur jag gör mina rosor i sockerpasta. Det tar tid att få till fina blommor och det går åt en hel del sockerpasta så man ska absolut inte stressa eller snåla på pastan.
Det är inte lätt att beskriva med bilder och ord hur jag gör men jag ska försöka göra mitt bästa så att man förstår.

Sockerpasta rosor steg för steg


Det som behövs är:

  • Sockerpasta
  • Tandpetare eller ståltråd
  • Ätbart lim eller vattan
  • Behållare till vatten
  • Pensel
  • Kavel
  • Något mjuk underlag (jag har en skumgummi bit)
  • Gärna ett runt redskap som en rund utstickare
  • Något att torka rosorna i (jag brukar ha en äggkartong)
  • Ball tool

Sockerpasta rosor steg för steg

1. Börja med att göra en kula i sockerpasta som du sedan gör konformad som på bilden ovan. Detta kommer föreställa mitten av rosen.
Peta sedan i en tandpetare som bilden visar. Det här momentet kan gärna göras dagen innan då det är lättare att arbeta med när sockerpastan är torr.




Sockerpasta rosor steg för steg
2. Kavla ut sockerpastan tunt och skär ut ringar i den med en rund utstickare. Dessa ringar kommer senare bli rosenblad.



Sockerpasta rosor steg för steg
3. Lägg en  av de ut skurna ringarna på ett mjukt underlag och dra ditt Ball tool längs med kanten på halva ringen (som den röda pilen visar). Det är viktigt att halva kulan från Ball toolet är på rosenbladet  och den andra delen av redskapet rullas på det mjuka underlaget (i mitt fall på den blå underlägget). Detta gör att ringen kommer vecka sig och börja likna ett rosenblad.
Gör så med alla ringar.



Sockerpasta rosor steg för steg
4. Pensla på ätbart lim eller vatten på ena sidan av knoppen (konformade biten).



Sockerpasta rosor steg för steg
5. Sätt fast en av ringarna (rosenbladen) på knoppen. det är viktigt att du sätter fast ringen på samma höjd som knoppen.



Sockerpasta rosor steg för steg
6. Fortsätt likadant med nästa ring. När du fortsätter med kommande ringar är det bra om du inte limmar fast hela ringen utan lämna en bit, där under kan limma fast nästkommande ring så de går i omlott. Jag har försökt visa hur på bilden under. Efter att ha limmat fast blombladet under kan du sedan limma fast resten av bladet.



Sockerpasta rosor steg för steg
7. Fortsätt likadant med alla ringar tills du är nöjd med rosens utseende.


Sockerpasta rosor steg för steg



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar