söndag 20 januari 2013

Tårta med Egyptisk tema!

I helgen var jag på en fest där det skulle vara Egyptiskt tema vilket betyder att även tårtan skulle passa in.
Jag tycker att det är svårt att få till en tårta snygg om den inte kommer vara täckt med marsipan eller socker massa. Egypten förknippas med bland annat sand och pyramider så sand och pyramid fick det bli. Även kameler och beduiner är väldigt egyptiskt så dessa fick också vara med på tårtan.
Jag tycker inte det är lätt att göra sand och efter att ha surfat runt lite och försökt få tips på vad sanden ska vara gjord av så ansåg jag att inga av tipsen kommer passa mig. Kex som man har smulat sönder blir för torrt och råsocker blir för sött och hårt. Jag funderade länge på vad jag skulle hitta på och tillslut kom jag på att smulpaj är det jag vill ha.

Tårta med Egyptentema


Den här tårtan hade ljusbotten och var fylld med hallon och en passionsfruktsfyllning sedan var den täckt med söndersmulad smulpaj. Dekorationerna gjorde jag i sockermassa.

Måste säga att tårtan fick massor av beröm och smaken var underbar.
Jag gillar inte för söta tårtor och jag gillar inte smörkräm så jag fick hitta på ett eget alternativ som jag tycker fungerar utmärkt som ersättare av smörkräm. Passionsfruktsfyllningen ger tårtan en helt perfekt syrlig smak.


Passionsfruktsfyllning:
  • 300 g Philadelphiaost
  • Ca 70 g rumsvarmt smör
  • 2-3 dl florsocker
  • 5-6 st passionsfrukter
Gör så här:
  1. Vispa smöret tills den blir vit och krämig. vispa gärna länge.
  2. Tillsätt Philadelphiaosten och florsockret. fortsätt att vispa.
  3. vispa tills allt blir lent och fint
  4. Tillsätt passionsfrukten ( kärna ut passionsfrukten innan om du vill)
  5. Vispa
  6. Låt stå kallt i kylskåp minst 1 timme men gärna längre.

Passionsfruktsfyllning till tårta eller cupcakes


Så här gör du denna tårta:

  1. Baka tårtbotten Hur du gör tårtbotten hittar du på denna länk
  2. Baka smulpaj (I detta fall gör bara hälften av sattsen som finns i länken) Hur du gör smul paj hittar du på denna länk (Jag smulade pajen med ett rivjärn i pajformen innan jag hade i den i ugnen)
  3. Gör passionsfruktsfyllningen enligt instruktionerna ovanför.
  4. Dela tårtbotten och smörj med hallonsylt.
  5. Lägg ett tjockt lager passionsfruktsfyllningen på alla lager.
  6. Täck tårtan med en plast folie och låt stå i kylen över natten.
  7. Täck hela tårtan med passionsfruktsfyllningen.
  8. Krossa smulpajen.till små små bitar.
  9. Strö över smulpajen på tårtan.


Tårta med Egyptentema



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar