torsdag 7 februari 2013

Polska Fettisdagen!

Idag är det den Polska Fettisdagen. Då äter man Polska munkar i mängder. Dessa kallas "Paczki"
På senare år har Munkfamiljen fått många nykomlingar i nya smaker och utseenden.
Jag gillar standard munken bäst. Den brukar vara fylld med någon sorts sylt eller bär. Min favorit är en med rosenmarmelad som gärna har kvar kärnan. Min kära granne och konditor gjorde Polska "Paczki" idag och jag var ju så klart tvungen att beställa några av henne.
Alicja som min granne heter har sin egen catering konditori. Hennes "paczki" tillhör topp tre som jag har ätit.
Alicja gör mycket mer än munkar och till tisdag ska hon baka Semlor. Jag ska passa på att beställa även dessa av henne.
Är du nyfiken av Alicjas skapelser kan ni besöka hennes hemsida Alice konditori eller på Facebook.




2 kommentarer :