söndag 1 september 2013

Fondantsko steg för steg beskrivning!

Nu börjar sommaren sakta gå mot sitt slut och det börjar klia mer i bakfingrarna. Det kommer sakta men säkert bli mer inlägg på bloggen ju närmare hösten vi kommer. Den enda fördelen med hösten tycker jag. Annars är jag inte alls förtjust i höst och vinter.

Till en av mina senaste tårtor gjorde jag en dekoration i form av en högklackadsko. 
Det är inte den mest komplicerade skon att göra men den kräver tid och tålamod.
Jag tänkte dela med mig av en steg för steg beskrivning på hur jag gjorde min sko.



Bild 1. Det här behöver du: 
● Oasis/frigolit eller ett annat stöd. (Jag hade oasis).
● Flower/Leaf shaper (dekorations verktyg)
● Cutting Wheels eller Comb (dekorations verktyg) 
● Balltool
● Grillpinne
● Tandpetare
● Pensel
● Modelleringskniv eller vanlig kniv.
● Kavel
● Behållare för lite vatten eller ätbart lim
● Smörpapper
● Sax
● Bomull eller kuddstoppning
● Sockermassa
● Ätbara Glitterstenar 

Fondant sko steg för steg




Bild 2. Ta en bit sockerpasta och rulla den runt en grillpinne tills den blir avlång. Se till att den blir lite tjockare i ena änden som på bilden. Detta blir själva klacken. Låt ca 2-3 cm av grillpinnen vara kvar under klacken resten kan du klippa bort.

Fondant sko steg för steg



Bild 3. Ta klacken i handen och rulla försiktigt med balltool i den tjockare änden som bilden visar. Den ska bli ganska platt uppifrån som på Bild 4.

sko i sockerpasta steg för steg



Bild 4. Vik den platta sidan så att den lutar som på Bild 4. Eftersom jag ville ha en röd undersida på min sko så fäste jag en kant med röd sockerpasta på det som senare blir insidan av klacken. Sätt sedan ner grillpinnen i Oasisen och låt klacken torka ca 1 dag.

sko i sockerpasta steg för steg



Bild 5. Rita av och klipp ut skomönster på ett smörpapper. Jag ritade eget men det går att hitta mönster på internet som kan se ut som dessa mönster Skomönster 1

sko i sockerpasta steg för steg



Bild 6 och 7. Skär ut sulan i sockermassan i den färg du vill ha. Jag valde att ha en vit sko med rödsula och bege innersula.

sko i sockerpasta steg för steg

sko i sockerpasta steg för steg


Bild 8. När du har klippt ut två lager av sulan limmar du sedan ihop dem. Jag la den röda underst, penslade på med lite vatten och sedan limmade jag på den vita sulan över den röda som på Bild 8.

Fondant sko steg för steg



Bild 9. Lägg försiktigt sulan mot klacken och limma ihop den med vatten eller ätbart lim på klackens platta sida. Låt skon torka en till två dagar. Jag hade plastfolie på min oasis som jag pudrade på med lite florsocker så att inte sulan skulle fastna.




Bild 10. Ta sedan den tredje sulan som ska bli innersula och skär av en bit av den övre delen som Bild 10 visar.

Fondant sko steg för steg



Bild 11. Ta en Cutting Wheel eller Comb (som jag gjorde) och gör mönster som ska föreställa stygn i kanten av innersulan. Limma sedan på den på skon.

sko i sockerpasta steg för steg



Bild 12. Skär sedan ut den övre delen av skon från tex mallen som kallas Skomönster 2
Limma sedan på den på skon som på Bild 12. (Det är här som mitt tålamod fick sig en omgång.)
Ha i bomull eller kuddstoppning så att toppen av skon torkar i rätt position och inte faller ner. 
Om din sko ska ha en häl så skär ut och limma på även den från mönstret. Låt skon återigen torka en till två dagar. Om du vill kan du efter att innersulan har torkat skriva en text på den med ätbarpenna. Jag skrev texten Christian Louboutin Paris.

sko i sockerpasta steg för steg



Bild 13 och Bild 14. Fyll sedan en behållare med vatten och häll ut glitterstenarna på ett bord. Istället för vatten kan man ha ätbart lim. Pensla på en bit på skon med vattnet eller limmet. Doppa en tandpetare i vattnet och ta upp en sten i taget med tandpetaren och fäst den på skon på det stället som du penslade med vatten eller lim. Detta moment tar väldigt långtid och är väldigt pilligt. Men resultatet blir super fint.

sko i sockerpasta steg för steg

sko i sockerpasta steg för steg

KLART!!!

sko i sockerpasta steg för steg


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar