måndag 16 september 2013

Fortune cookie/ Lyckokaka/ Kärlekskaka Steg för steg och recept!

Idag bakades det i kärlekens tecken i mitt kök. Jag bakade Lyckokakor eller Fortune cookies som de även kallas. Jag ville göra mina rosa och med ett kärleksmeddelande. För att göra lyckokakorna mer personliga vek jag dem på ett annat sätt än de riktiga. Färgen på kakorna fick bli rosa och kakorna fick smaka hallon.

Fortune cookie recept

Lyckokaka recept



Så här gjorde jag mina Fortune/Lycko/kärlekskakor  ca 12 st:




Det här behöver du: 

  • 40 gram smör
  • 3/4 dl vetemjöl
  • 2 små ägg vitor (är det stora ägg så ta 1 1/2 äggvita)
  • 1/2 dl florsocker
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • 4 droppar hallon essens
  • lite karamellfärg (mängd beror på vilken nyans du vill ha)


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smällt smöret i en kastrull och låt svalna.
3. Medan smöret svalnar kan du klippa ut små lappar och skriv ner små meddelande på dem. Bild 1 

Lyckokaka recept



4. Blanda äggvitor, vetemjöl, florsocker och vaniljsocker i en bunke.
5. Rör ner smöret i mjölblandningen och tillsätt essensen och karamellfärgen.
6. Blanda allt väl.
7. Ta en tesked av smeten och smeta ut i en cirkel på bakplåtspapper. Ringen ska bli ca 8 cm och mycket tunn (Nästan så att smörpappret syns igenom). Bild 2

Fortune cookies recept


8. Grädda en cirkel i taget i ca 4 minuter.
9. Ta ut kakan från ugnen och ta upp den med en stekspade.
10. Lägg den med ovansidan ner på en köksduk. Bild 3

Lykokakor recept


11. Lägg på lappen med meddelandet och vik kakan snabbt på mitten. Vik sedan en gång till på mitten. 
12. Låt kakorna svalna. Du kan hänga kakorna på ett glas så de torkar.

Fortune cookies recept






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar