torsdag 17 oktober 2013

Hallonmousse recept

Hej!
Jag lovade er att återkomma med recept på hallonmoussen som jag använda i min senaste tårta som jag gjorde till jobbet. Det är ett väldigt enkelt recept som man kan göra med annat än hallon.

Receptet är för en mindre tårta på 16-18 cm.

Du behöver:
5,5 gelatinblad
2,5dl vispgrädde
0,5 dl iskallt vatten
75 g strödocker
300 g hallon

1. Blötlägg gelatinbladen i det kalla vattnet i ca 5 min.
2. Purea hallonen med en mixer.
3. Vispa grädden medelhård.
4. Värm gelatinet medan du rör om tills gelatinet smälter.
5. Tillsätt sockret och rör om tills sockret smälter.
6. Rör ner gelatinet i hallonen i en fin stråle medan du vispar allting.
7. Vispa så att allt blandas väl
8. Rör ner hallonen och gelatinet i vispgrädden och blanda då det blir luftigt.
9. Låt stå i kylen i ca 10 minuter.
10. Lägg botten i en springform och fyll ett lager i taget.
11. Linda in formen i plastfolie och ställ i kylskåp i minst 3 timmar eller helst över natten.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar