söndag 27 oktober 2013

Födelsedagstårtor!

Hej!
I helgen var det dags att göra tårta till min sambo.
Det fick bli två tårtor den här gången. Den ena åt vi hemma och den andra skulle vi ha med oss till mina föräldrar.
Det fick bli likadana tårtor den här gången men med olika färger.

Tårtorna har chokladbottnar och två olika fyllningar. Den ena fyllningen var Dulce de leche och det andra lagret var choklad och nougatfyllning. Jag hade även spacklat tårtorna med den fyllningen.


Födelsedagstårta

Fondant Lilly



Tårtbotten:
Instruktionen nedan är för en tårta jag bakade två gånger.
Chokladbotten som jag gjorde på receptet "Fyra delar" Steg för steg för denna hittar ni här. Tårtorna var 16 cm i diameter.
Jag hade i mina bottnar:

  1. Börja med att ta fram 3 st lika stora glas. 
  2. Knäck äggen i ett av glasen.
  3. Fyll det andra glaset med socker lika högt upp som det finns ägg i första glaset.
  4. Ta det tredje glaset och fyll med 1/3 vetemjöl, 1/3 potatismjöl och 1/3 Fazer Ögon Cacao. (lika mycket ska det bli som i de övriga glasen). Potatismjölet kan uteslutas och man kan istället ta mer vetemjöl men då blir degen mer kompakt. Potatismjölet gör att bottnen blir luftig.
  5. Ha 2 tsk Fazer Ögon bakpulver.
Grädda i mitten av ugnen i 30-40 minuter på 160-175 grader.

Fyllning:
Instruktionen nedan på fyllningen är till två tårtor. Ska du göra en tårta i samma storlek bör du ta hälften av alla ingredienser.
  • 200 g Fazer Ögon 70% premium choklad (Denna går att byta ut mot ljus choklad med men jag tycker att smaken på denna passade utmärkt till mina tårtor.
  • 150 g Nougat
  • 2,5 dl Vispgrädde
  • 110 g rumsvarmt smör
  • 6 msk Fazer Ögon Cacao (ger en fin och god smak)
  • 4 dl Florsocker
  1. Hacka chokladen i mindre bitar
  2. Riv nougaten grovt.
  3. Värm vispgrädden och häll i chokladen samtidigt som du rör tills chokladen har smält.
  4. Blanda smör, kakao och florsocker väl i en separat skål.
  5. Tillsätt Chokladgrädden och nougaten och blanda till en jämn smet.
  6. Fyll tårtan ganska omgående. Om du ska som jag även spackla tårtan med denna så gör även detta ganska direkt.


Födelsedagstårta

Sockerlilja

Vita tårtan:
Dekorerad med Wiltons sockerpasta som finns att köpa på Lyckasmedmat 680 gram för 85 kr. Den är väldigt lättarbetad och väldigt bra att täcka tårtan med. Definitivt en favorit bland sockerpastorna.

Liljan, bladen och kulorna är även gjorda av samma sockerpasta då den är så lättarbetad och perfekt för den här sortens blomma. 
Liljans mitt (ståndarna) målade jag med ätbartlim och doppade sedan dem i Fazer Ögon cacao. Det syns inte på bilderna men det gav ett jätte fin naturlig pollen effekt.
Liljan, bladen och kulorna penslade jag med guldpulver färg. Slutligen målade jag på små prickar på liljan med gelefärg som jag blandade till en mörk vinrödfärg. 

Sockerblomma

Bruna tårtan:
Dekorerad med en sockerpasta som smakar choklad. Jag tyckte det passade perfekt för den här tårtan.
Tyvärr var inte den sockerpastan alls lika bra som Wiltons.

Liljan, bladen och kulorna är precis som i den vita tårtan gjorda av Wiltons sockerpasta.
Ståndarna på den bruna tårtan är även här doppade i Fazer Ögon Cacao
Liljan, bladen och kulorna penslade jag med en pulverfärg i brons som jag köpte i Berlin. Jag älskar den färgen och effekten som den ger. Tyvärr syns inte den fina effekten på bild. Jag skulle nästan säga att färgen blir lite ful på bilden. Slutligen målade jag även prickar på denna Lilja med  vinröd gelefärg.

sockerblomma

Födelsedagstårta

Födelsedagstårta













Inga kommentarer :

Skicka en kommentar