tisdag 26 november 2013

Tips! Gör egen Julkrydda

Jag brukar varje år göra egen julkrydda som jag använder till bakning, när jag gör godis, till Glühwein och massa mer. Den är super enkel att göra och det är så otroligt bra och gott att ha hemma.
Bara låta fantasin flöda och använda kryddan. Ni kommer se att denna används flitigt i mitt kök så här innan jul.

Så här gör jag min krydda:



  • Antingen köper jag glöggkrydda som bas eller gör själv. Glögg kryddan innehåller Russin, pomeransskal ingefära, kanel kardemumma,nejlikor (Se till att bara använda socker/kanelblandningen som krydda. De grova bitarna kan du stoppa tillbaka i burken).

  • 2 dl socker
  • 3-4 msk maldkanel
  • 0,5 ms vanilj
  • 1 ms maldkanel
  • 4-5 st hela stjärnanis
  • 1,5 kanelstänger
  1. Blanda ihop allting i en burk. 
  2. Låt stå ett par dagar tills smakerna blandas



Gör egen julkrydda



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar