tisdag 26 november 2013

Julgodis!

Idag har jag gjort lite julgodis. Tycker att det är ett måste till första advent.
Jag gjorde gelegodis med smak av apelsin och klementin som jag beskrev tidigare kolastrutar med smak av jul och så gjorde jag knäck.

Julgodis recept

Recept knäck



Så här gjorde jag mitt julgodis.

Kolastrutar:
  1. Börja med att göra hål i en kartong (tex skokartong)
  2. Gör strutar av smörpapper
  3. Fäst strutarna i hålen i kartongen så de står stadigt.
  4. Blanda ihop ingredienserna i en kastrull
  5. Låt småkoka i 5 minuter tills smeten har tjocknat lite.
  6. Häll i smeten i strutarna
  7. Låt strutarna stå svalt så de stelnar.
Kolastrutar recept

Tips!
Jag klippte ut trekanter av tårtunderlägg som jag sedan fäste runt strutarna så de blev lite mer piffiga.


Knäck:

  1. Blanda Strösocker, Glykossirap och vispgrädde i en tjockbottnad kastrull.
  2. Låt koka upp och koka smeten i 30-40 minuter. Beroende på hur seg och hård knäcken ska vara. Ju större kastrull desto kortare koktid. Smeten är först ljus i färgen men blir brunare ju länge den kokar. Jag använder alltid en termometer.
  3. När smeten har fått en temperatur mellan 122-126 grader är knäcken klar. 122 grader gör knäcken seg och lös och 126 grader gör den ganska hård. Personligen tycker jag att 123-124 grader är lagom.
  4. Häll snabbt upp smeten i knäckformar. Men var försiktig då smeten är välgigt varm och man kan lätt bränna sig.

Recept knäck



Receptet på Gelegodiset hittar ni här.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar