onsdag 22 januari 2014

Bagels

För ett tag sedan bakade jag bagels. Det var första gången jag gjorde bagels. Det blev super gott även om jag inte blev helt nöjd med formen på dem.
Men så är det väl oftast när man testar att göra nåhot nytt!
Bagels gör man på ett lite speciellt sätt då de efter jäsning ska "kokas" i vatten någon minut.

Jag valde att göra tre smaker. Havssalt, basilika och valnöt!

Bagels recept!



Receptet är gjort efter Johan Sörbergs recept från Hela Sverige bakar!

Du behöver:
  • 1000 g vatten
  • 50 g jäst
  • 1700 g vetemjöl
  • 30 g socker
  • 30 g salt
  • Ägg till pensling
  • Krossade Valnötter, havssalt, basilika att strö på bullarna. (detta hade jag på mina)



  1. Värm vattnet till 37 grader. 
  2. Smula ner jästen i  en skål och häll i över vattnet. 
  3. Rör om till jästen löst sig. 
  4. Blanda ner vetemjöl, salt och socker och blanda i matberedare i ca 10 minuter. 
  5. Låt degen vila i 20 minuter.
  6. Dela degen i  ca 15 stycken bitar och forma dem till bullar.
  7. Låt vila i ytterligare 10 minuter. 
  8. Tryck ett hål i mitten av varje bulle med ett finger och dra ut så att det bildas en ring av bullen. hålet på bullen ska bli ca 2-3 centimeter. 
  9. Låt bullarna jäsa i 20-30 minuter. 
  10. Sätt ugnen på 250 grader.
  11. Koka upp vatten med lite socker i. Sänk ner Bullarna i det varma vattnet och låt dem sjuda i ca 1 minut på varje sida.
  12. Pensla Bageln med ägg och doppa i den den krydda/nöt eller smak som du vill ha på din Bagel.
  13. Grädda i mitten av ugnen och sänk ugnen till 220 grader. 
  14. Grädda cirka 20 minuter tills de fått fin färg.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar