tisdag 21 januari 2014

Mina favoritredskap i köket


För att lyckas med tårtdekoration är redskap a och o. Det är inte så att man behöver alla redskap men att ha et bra utbud underlättar väldigt mycket. Jag har ganska så mycket redskap men känner att jag vill ha ännu mer, jag får liksom inte nog.
Jag tänkte idag visa en liten del av mina redskap som jag använder väldigt mycket av och vad jag använder dessa till.
På bilden nedan har jag med min kamera då jag tycker att det är ett viktigt redskap för mig, kanske inte i tårtkonst men det tillhör det mest använda verktyget i mitt kök i alla fall.

Nedan ser ni en beskrivning på favoriterna förutom min köksmaskin och ugnen så klart.




Pulverfärger: Färger och skimmer i form av pulver, penslas på dekorationer för att färga dem eller ge dem skimmer. Dessa kan även blandas med alkohol eller vatten för att få en flytande färg att måla med.

Gelefärger: Färger i geleform som man kan färga sockerpastan med. Ta lite gelefärg på en tandpetare och knåda in i pastan. Man kan även ta lite pasta på en pensel och måla direkt på det du har modellerat.

Florsockerdutt: En skumgummilapp med lite florsocker i som man duttar på ställen där du ska bearbeta sockerpastan så att den inte fastnar, man kan dutta på bord, utstickare silikonformar etc.

Penslar: Använder jag flitigt när jag målar mina dekorationer. Penslarna använder jag även när jag limmar med ätbartlim.

Pincett: En av absoluta favoriterna, används flitigt av mig när jag pillar med små små saker, tex fästa sockerkulor på dekorationerna.

Smoother: Denna använder jag för att släta till marsipanen/sockerpastan på mina tårtor. Jag använder också denna till att släta till vissa sockerdekorationer.

Modelleringsverktyg: Verktyg som är ett måste när man modellerar med sockerpasta. 

Tilting Turntable: Denna underlättar väldigt mycket. Detta är ett roterande tårtfat som jag har min tårta på och snurrar runt på när jag bland annat täcker, spacklar och dekorerar tårtan. Jag arbetar även med vissa sockerdekorationer på denna.

Ätbartlim: Används för att fästa och limma ihop socker dekorationer. att limma med vatten brukar gå bra men på större och tyngre ytor är det ätbara limmet superbra.

Kavlar: Jag har både en stor och en mindre kavel. Så klart använder jag det stora då jag kavlar stora ytor och de lilla till små ytor. Det är ju en aning lättare och mindre klumpigt att ha en liten kavel till små ytor.
Den stora har jag i teflon som gör att marsipanen och sockerpastan inte fastnar när man arbetar.


Utstickare: Dessa är bra att ha för att skära ut former, bokstäver, spets mm. Dessa finns i massa olika former och utföranden.

Veiner: Gör att blad får sina fina linjer och ser mer riktiga ut.

Fondant cuttermed utbytbara hjul: Detta verktyg använder jag för att skära i sockermassan, göra mönster som ser ut som stygn eller volanger beroende på vilket hjul jag har i verktyget.

Formdyna: Perfekt att modellera på. En sådan dyna är till en väldigt stor hjälp när man gör blommor och vill få en fin form på dem när man modellerar med modelleringsverktygen. Dynan är lite mjuk vilket gör själva modelleringen lättare.

Silikonformar: Formar av silikon som man petar sockerpastan i och får en fin form tex rosetter som den formen jag har på bilden.

Måttband: Ja måttband används för att mäta, jag mäter allt möjligt när jag arbetar bla marsipanen/sockerpastan som ska täcka en tårta.

Vattenpensel: Fantastisk pensel som man fyller med vatten. Med denna kan man pensla på sockerpastan/marsipanen för att limma ihop bitar

Tandpetare: Tandpetare använder jag mycket, för att göra hål, ge stöd åt sockerpastan mm.



På bilden saknas vissa av mina favoriter och det är:

Silikonmatta: En matta av silikon som jag kavlar min marsipan och sockerpasta på hur bra som helst då inget fastnar i detta. 

Pizzacutter: Den är större än fondant cutter och med denna skär jag ut större ytor som tex skära av marsipanen från en tårta.

Tårtspade och tårtkniv (finns på översta bilden): Jag bara älskar dessa verktyg, framför allt tårtkniven då den är gjord i hårdplast och är perfekt för att lägga under tårtan då man ska lyfta upp den. Tårtkniven är även perfekt för spackling av tårtan då den är rak.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar