lördag 30 augusti 2014

Magnolia i sockerpasta Steg för steg beskrivning

Något som jag tycker är otroligt roligt att göra är alla slags blommor. Blommor på tråd är lite speciella att göra och om fantasin vill och man övar mycket kan man få dessa blommor att se ut som riktiga blommor. Så klart kan man inte få dem att se naturliga ut på en gång men som man brukar säga övning ger färdighet.
Jag tycker att Magnolia är en väldigt speciell blomma som finns i så många olika varianter.
Jag tänkte visa er hur man kan göra en variant på en ganska enkel Magnolia.

Du behöver: 

  • Gumpaste/Flowerpaste (Jag valde en lila färg)
  • Ståltråd
  • Ätbartlim
  • Floristtråd
  • pensel
  • Ätbarfärg
  • Sax


1. Börja med att kavla socker massan tunnt.

2. Skär ut fem stycken blomblad som Bild 2 visar.




3. Lägg en ståltråd på bladet, ta en bit sockerpasta och rulla den som på Bild 3.




4. Lägg den rullade sockerpasta på bladet och tråden Bild 4.





5. Lägg en plastpåse på bladet och tryck till så att biten fastnar i bladet och gömmer ståltråden. Plastpåsen ger en finare effekt. Bild 5.




6. Ta en blad veiner och tryck till så att bladen får ett fint bladmönster. Bild 6.





7. Nu tar du ett Ball tool och rullar den längs blombladets kant så att den får små volanger. Bild 7. Hur du använder ett Ball tool ser du här.




8. Nu ska du göra blommans mitt. Gör en kula av sockerpasta och fäster den med lite ätbartlim på en ståltråd. Forma den lite spetsig upp till.

9. Ta en sax och klipp små jack i kulan så den ser ut som på Bild 9. ( Jag sprayade min med ätbar spray innan jag klippte då jag ville ha den ljus lila i vecken som uppstår.)





10. Låt Bladen och blommans mitt torka i minst 24 timmar.

11. När allting har torkat väl är det dags att sätta ihop blommans alla delar. Börja med att linda in knoppens ståltråd med vit floristtråd. Glöm inte att dra i tråden så att dess lim kommer fram. Bild 11.





12. Ta nu ett blad och fäst den med floristtråden. Sätt fast ett blad i taget och avsluta med att få floristtråden på hela blommans stjälk. Bild 12.





13. Nu är blomman klar och du kan måla den om du vill ge den mer liv. Bild 13.




14. Jag målade kanterna på min blomma med flytande färg och mitten penslade jag på med pulver färg. Bild 14.









2 kommentarer :

  1. Så fin :) Bra med steg för steg,hur man gör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Ida för dina fina kommentarer. Blir alltid så glad ☺

      Radera