fredag 10 oktober 2014

Fakta om smörkräm och Recept

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Älska eller hata smörkräm?
För mig är det hatkärlek. Men jag har lärt mig att gilla smaken av smörkräm i en mindre mängd om den är gjord på rätt sätt.

Viktiga saker att tänka på för att få en bra smörkräm: (Jag lovar att den inte blir för smörig och för kompakt).

  • Osaltat smör (rumstemperatur)
  • Vispa länge - Det är viktigt att smöret vispas länge så att det blir luftigt, krämigt och gräddig. När färgen på smöret blir vit vet du att det är klart. Detta moment är a och o för att få en bra smörkräm.
  • Du kan smaksätta enligt egna önskemål. Det finns massor av smakessenser att köpa.
  • Du kan smaksätta med choklad.

Fördelar med smörkräm: 
  • Du får en slätare spackling
  • Marsipanet/sockerpastan behöver ej fodras
  • Snyggare och jämnare efekt när man täcker en tårta med marsipan/sockerpasta.

Grund recept:
  • 250 g osaltat
  • 2-3 dl florsocker (ta lite i taget och smaka av)
  • Några droppar av valfri smakessens
  1. Börja med att vispa smöret poröst och vitt.
  2. Tillsätt florsockret i det vispade fluffiga smöret och fortsätt vispa.
  3. Tillsätt smakessensen efter egna önskemål. Smaka av.

Du kan även göra smörkräm med chokladsmak. Receptet hittar ni här.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar