tisdag 7 oktober 2014

Recept på Vitchokladsmörkräm

Älska eller hata smörkräm? Jag personligen är inte särskilt förtjust i smörkräm eller rättare sagt är jag inte förtjust i smaken av smörkräm. 
Men jag har ändå börjat lära mig uppskatta smörkräm och jag har även börjat acceptera smaken om den är gjord på rätt sätt.
För min del ska den vara av osaltat smör, vispad länge och ha mycket smak.

Jag fyller inte mina tårtor med smörkräm men jag spacklar oftast mina tårtor med smörkräm nu förtiden. Varför? Jo, det finns flera anledningar. En tårta spacklad med smörkräm blir jämnare och snyggare, det är lättare att få marsipanen/sockerpastan att ligga snyggare på tårtan när man täcker en tårta. Och man behöver inte fodra marsipanen innan man täcker tårtan.
Jag brukar inte spackla ett tjockt lager av smörkräm och tårtan smakar faktiskt inte smörkräm när man äter den.
Grunden för en smörkräm är smör och florsocker samt valfri smak essens. 

Du behöver:
  • 250 g osaltat
  • 200 g vitchoklad
  • 2-3 dl florsocker (ta lite i taget och smaka av)
  1. Börja med att vispa smöret poröst och vitt.
  2. Hacka under tiden chokladen i småbitar och smält i micron eller över ett vattenbad.
  3. Tillsätt florsockret i det vispade fluffiga smöret och fortsätt vispa.
  4. Tillsätt den smälta chokladen i en fin stråle lite i taget medan du fortfarande vispar smöret.
  5. Fortsätt vispa tills chokladen är jämt blandad.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar