torsdag 11 december 2014

Julkalender Lucka 11


Chokladhus

Eftersom det inte blev något pepparkakshus för mig i år fick det istället bli ett Marabou chokladhus. Jag tror att nästa år kommer alla göra chokladhus och det kommer bli det nya "svarta".





Det är inte alls svårt att göra och så otroligt roligt. Nu längtar jag bara till att få sätt tänderna i mitt hus. För den ska garanterat ätas upp då den är gjord av underbar Marabou choklad. 
Jag har gjort en beskrivning på hur jag gjorde mitt hus men fler idéer hittar ni på #marabouchokladhus.

Till mitt hus behöver du:



Till dekoration:

  • Nonstop Mängd och färg beror på hur du vill dekorera
  • Sockerpärlor, sockerstjärnor och strössel till dekoration
  • Vass kniv
  • spritspåse
  • Florsocker som kommer pudra på som snö
Kristyr:
  • 1 äggvita
  • 2-3 dl florsocker
  • 1 tsk ättika
  • Rosa pastafärg eller karamellfärg.
  1. Blanda äggvita och florsocker noga tills en massa bildas.
  2. Tillsätt ättika och vispa ihop allt.
  3. Ska du färga en del av kristyren ska du separera den del du ska färga i ett annat glas och tillsätta färg efter önskemål.
1. Börja med att ha chokladen i mikron på full effekt i ca 7 sekunder. Om chokładka inte är klar sätt in den i mikron på 2 sekunder till. Du ser att den är klar genom att försöka skära med en kniv i den. Det du måste skära bort först är en rad på chokladkakan som den rosa markeringen visar. Skär även ut ett fönster som på markeringen. Lägg det som blir över på ett fat i sidan om.




2. Gör precis likadant med den andra längden fast i stället för fönster skär du ut en dörr. Dörren som blir över lägger du åt sidan då du ska använda den sen.



3. Nu är det dags att göra kortsidorna. Mät först ut mitten på chokladkakan och gör små markeringar. Sedan gör du en markering i mitten strax under andra raden. Sätt chokladkakan i mikron som innan och skär sedan ut enligt markeringarna. Gör så på båda kortsidorna.




4. Nu ska du smälta hälften av de överblivna delarna (spara dörrdelen). Spritsa sedan med chokladen på alla delar utom på taket och limma ihop alla väggar. Låt stå kallt i kyen i ca 15 min.


5. Ta ut huset från kylen och sprita runt kanten på gelatinbladen. Limma fast dessa som fönster på insidan av huset.



6. Spritsa chokladen och Limma fast taket. Låt stå 15 minuter i kylen tills chokladen har torkat helet.


7. Nu ska du göra fönsterluckorna. Skär ut 6 st fyrkanter av Noblesse. Spritsa ränder på varje lucka och låt torka. 
På samma sätt gör du en skorten av 4 st Noblesse men du dekorerar den inte med smält choklad.


8. Skär även ut en ring ur en Noblesse. Denna ring ska sedan bli en dörrkrans. Sätt fast stjärnor runt kransen med lite smält choklad.


9. Nu ska du göra granen som står utan för huset. Skär ut två trekanter av två Noblesse som bilden nedan visar. Den ena trekanten skär du i mitten som den nedre på bilden.


10. Limma ihop de två mindre trekanterna på den stora så att de bildar en gran. Gör två sådana granar. Dekorera dem med en stjärna på toppen och med lite strössel som ska föreställa julgranskulor.

11. Nu har huset hunnit torka och stela helt. Limma fast dörren och takluckorna. Dörren ska limmas fast lite på snedden så den ser lite öppen ut.


12. Nu är det bara att dekorera huset efter egna önskemål. Jag Spritsade takpannor med choklad.

13. Du kan avsluta med att köra kristyr som du kan dekorera med. Jag gjorde istappar på huset samt färgade en del av kristyr rosa som jag använde till att göra rosett på tre paket som jag gjorde av en chokladruta.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar