torsdag 29 oktober 2015

Halloween idéer!

Halloween idéer


Hej.
Halloween närmar sig sakta men säkert.
Ni som har följt mig ett tag vet att jag tycker det är otroligt roligt att göra halloween godis och bakverk.
Dock i år blir det inte mycket halloween pyssel i mitt kök då orken inte finns på samma sätt när man är höggravid.

Jag tänkte däremot damma av tidigare halloween inlägg. En del bakverk gjorde jag själv och en del med min väninna och granne Alicja.

Halloween tårta

Hur man gör hjärntårtan ovanför hittar ni här. Glaset på tårtan är helt och hållet ätbart och hur man gör detta hittar ni här.
Denna tårta är en av mina personliga halloween favoriter.

Halloween idéer

Vad säger ni om en gravtårta? Inte alls svår att göra.

Baka en rektangulär tårtbotten  (jag gjorde 2 fyrkantiga som jag satte ihop). 
Baka även en chokladkaka.
Fyll tårtan med valfri fyllning. 
Smula chokladkakan ovanpå den fyllda och spacklade tårtan.
Dekorera med en gravsten och ben i sockerpasta eller marsipan. 

Halloween Cake pops

Halloween Cake pops


Cake Pops är alltid kul att ha på festbordet. Och har man barn på festen blir det ännu roligare med de små kakorna på pinne.

Så här gör du egna Cake oops.

Du behöver:

  • 3-4 dl sockerkaks smulor
  • 50-70 g Philadelphiaost
  • Cake pops pinnar, grillpinnar eller sugrör
  • Candy melts eller choklad

  1. Börja med att smula socker kakan i en bunke. 
  2. Blanda Philadelphiaosten tillsammans med lite florsocker, mängden på florsocker beror på hur sött du vill ha.
  3. Tillsätt lite Philadelphiablandning i taget till smulorna och blanda (degen ska bli lite kladdig och fast men inte för blöt.
  4. Rulla smeten till bollar (stora som femkronor).
  5. Sätt in dem i frysen på 5-10 min. 
  6. Under tiden som bollarna står kallt kan du smälta lite Candy melts eller chokladen.
  7. Doppa ca 1 cm av cake pops pinnen i de smälta Candy meltsen eller chokladen.
  8. Peta in pinnen i bollen. Gör så på alla bollarna.
  9. Låt stå i kylen i ca 5 min eller tills Candy meltsen/chokladen på cake pops pinne har stelnat helt. 
  10. Smält resten av candy meltsen/chokladen och doppa varje Cake pops i Candy meltsen/chokladen.
  11. Gör så med alla cake popsen. Låt Candy meltsen/chokladen på alla Cake popsen stelna i kylen. Jag brukar låta mina Cake pops stå i ett glas med socker i kylen.
  12. Dekorera efter önskemål, jag dekorerade med marsipanfingrar, ben mm som jag fäste med en droppe smält candy melts.

Halloween idéer
Alicja och jag busar till det lite i arbetet. Kul ska man ha när man jobbar.

Halloween idéer
Ett finger eller två kan man väl offra för en tårt dekoration :)

Halloween tårta
Kan meddela att fingret växte ut efter Halloween :)

Halloween tårta

Halloween tårta

Fingrarna på tårtan ovan är gjorda av sockerpasta. Hur man gör det ätbaraglaset hittar ni här.

Halloween tårta
Så här fint kan man piffa till det på Halloween bordet

Halloween idéer
Chokladboll i form av en spindel. Täck bara med sockerpasta och Dekorera efter egna önskemål.

Halloween idéer
Även här chokladbollar i form av små spöken. Super enkla att göra. Bara att täcka med vit sockerpasta och måla ögon.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar