måndag 2 november 2015

Recept på urgoda äppelpannkakor

Hej.
Lediga söndagar är så härliga. Då kan man ha en lång frukost och kanske till och med äta den i sängen.
Man kan njuta av alla måltider extra mycket.
Igår passad jag på att göra en av mina favoriter till lunch.
Äppelpannkakor som förknippas med min barndom. Min farmor och min mamma brukade göra dessa.
Dessa Äppelpannkakor är en Polsk specialitet som doftar så gott när man steker dem.
Dessa är enligt mig även otroligt goda att äta kalla dagen efter då florsockret smäller in i pannkakorna.

Äppelpannkakor


Jag brukade göra dessa på ett av mina studenthem där jag bodde i korridor med gemensamt kök. Grannarna kom alltid ut från sina rum till köket när de kände doften. En Fransyska blev speciellt förtjust i dessa att hon döpte dessa efter mig och vi kom på lite olika mindre traditionella sätt att äta dessa på. Jag kan tillägga att hon tog med sig receptet på dessa hem till Frankrike. Vem vet hon kanske fortfarande lagar "Magdas Apple pancakes " och minns sin tid i Sverige.

Du behöver:

  • 4 saftiga äpplen
  • 3 ägg
  • 5 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Ca 2 dl mjölk mängden beror på hur saftiga äpplena är. ( smeten ska vara ganska fast men ändå lagom lös att lägga på stekpannan)
  • Olja eller osaltatsmör till stekning

Garnering till traditionella äppelpannkakor:

  • Florsocker


  1. Tvätta och skala äpplena. Gröp ut kärnhuset och hacka äpplena i små tärningar eller riv dem på de stora hålen på rivjärn. Om du river äpplena på rivjärn blir smeten saftigare och mindre mjölk behövs.
  2. Häll äpplena i en bunke tillsammans med ägg, mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
  3. Tillsätt lite mjölk i taget för att gå en fast men ändå en kladdig smet. Smeten ska vara tjockare än till pannkakor då den ej ska flyta ut på stekpannan.
  4. Ta en eller två skedar smet och stek i stekpanna tills ovansidan blir torr och undersidan av pankakan blir gyllenbrun. Vänd sedan pannkakan och stek på undersidan.
  5. Strö över florsocker jämnt på varje pannkaka och njut av smaken.

Mjölken går lika bra att byta ut till filmjölk och pannkakorna blir minst lika goda.

Äppelpannkakor


Vill ni äta dessa på lite mindre traditionellt sätt kommer här lite tips på "lyxigare" varianter:

Nutella - Ett påhitt från studenttiden som visade sig mycket popular. Bara att bre på pankakan.
Hallon och passionsfrukt - Strö först på florsocker och lägg sedan på lite hallen och passionsfrukt. (Den på bilden).
Blåbär och grädde - Gör precis som ovan med florsocker men byt ut till hallon och en klick grädde.





1 kommentar :