lördag 18 oktober 2014

Halloweentårta i form av en hjärna

Hej.
Tänkte dela med mig av mer sött inför för Halloween. Det är nästan som om jag vill göra fler halloween tåror men får nöja mig med dessa i år.



Denna tårta är en red velvet tårta med en citron och vitchokladfyllning. Ed velvet valde jag för att få tårtan röd och fin när man skär upp den.
Jag spritsade tårtan med marshmallowsmörkräm som jag färgade lätt rosa/hudfärgad.
Blodet är gjort av körsbärsgelé som jag penslade på i hjärnans springor samt lätt på själva hjärnan.
För att få till formen på denna tårta passade det perfekt med att tårtbotten som jag bakade fick en lätt kulle upp till när den gräddades annars får man se till att spackla lite smörkräm på den som bildar en kulle.

Sedan spacklade jag ett tunt lager smörkräm på hela tårtan när den var fylld och klar att dekorera (spackling behövs så att det du spritsar fastnar på tårtan).
Jag ritade in ett tunt sträck i smörkrämen ovan på tårtans mitt för att dela upp de båda hjärnhalvorna.

Jag spritsade med en rund tyll och såg till att låta allting stå i frysen i ca 10 minuter innan jag fyllde springorna med körsbärsgelé. 
Till sist penslade jag på lätt med gelé på hela tårtan så att den blev lätt rosa glansig av gelén. 






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar