tisdag 14 oktober 2014

Grunden till en jämn och fin tårta

Hur får man en jämn och fin tårta? Jo, grunden och förare är viktigt. Men även tålamod och tid är viktigt för lägger man ner god tid på spacklingen av tårtan får man ej jämnare och finare yta.
Förut brukade jag spackla mina tårtor med grädde eller med någon av fyllningarna som jag använde. Det fungerade men tårtan var svårarbetad och det var svårare att få tårtan jämn och fin.
Jag spacklar fortfarande tårtan med grädde eller annat än smörkräm ibland men nu har jag fått en hatkärlek till smörkrämen.
Egentligen gillar jag inte smaken av smörkräm. Jag tycker att tårtan blir tung och kompakt. Därför fyller jag inte mina tårtor med smörkräm utan håller mig till att bara spackla tårtan.

När du spacklar tårtan är det bra att ha en spatel.

  1. Lägg på ett tunt lager smörkräm och jämna till i kanterna och uppe på tårtan. Se till att få det jämnt och fint. 
  2. Ställ in tårtan i frysen på 10 minuter så att smörkrämen stelnar. 
  3. Ta mer smörkräm och spackla tårtan jämn och fin. Det är här du behöver lägga ner mycket tid och tålamod. 
Grund recept på smörkräm hittar ni här.
Receptet smörkräm av vitchoklad hittar ni här.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar